9.2–10.2.2014 Venäjän tiede- ja kulttuurikeskuksessa Helsingissä pidettiin Herran temppeliintuomisen juhlan johdosta VIII kansainvälinen
luentokonferenssi ”Pyhä Sergei Radonesilainen. Venäjä: perintö,
nykyaika, tulevaisuus”.
Olen kiitollinen luentojen järjestäjille (Moskovan Patriarkaatin edustukselle, sekä
Venäjän tiede- ja kulttuurikeskukselle), että minulle tarjoutui mahdollisuus
luennoida tilaisuudessa niin merkittävästä henkilöstä, kuin Sergei Radonezhilaisesta.
Hänen syntymästä on kulunut 700 vuotta, mutta tänä päivänä, ehkä enemmän kuin koskaan, venäläisen identiteetin luoja ja Venäjän maiden kerääjä tuntuu hyvin ajankohtaiselta.
Hänen syntymästä on kulunut 700 vuotta, mutta tänä päivänä, ehkä enemmän kuin koskaan, venäläisen identiteetin luoja ja Venäjän maiden kerääjä tuntuu hyvin ajankohtaiselta.
Pyhittäjä
Sergei Radonežilainen - Pyhän Venäjän sammumaton valo
Elämäkerta
Sergei Radonežilainen, venäläinen munkki, lähellä
Moskovaa sijaitsevan Pyhän Kolminaisuuden luostarin perustaja (nykyisin Troitse-Sergijevin
lavra), luostarilaitoksen uudistaja Pohjois-Venäjällä, on tehnyt sunnattoman
paljon sekä Venäjän kirkon, että Venäjän valtion hyväksi, niinpä voidaan sanoa,
että juuri hänen ideologiansa on edesauttanut venäläisen kansakunnan luomista.
Mikä hän, mies jota lähes seitsemän vuosisataa kunnioitetaan
Venäjällä enemmän, kuin ketään muuta, oli ihmisenä? Aikakirjat kertovat, että hän
oli nöyrä, armollinen, ystävällinen, siveä, osoitti rakkautta köyhiä ja
muukalaisia kohtaan. Hänen suhtautumisestaan ihmisiin kerrotaan: ”Oli kaikille
yhtä ystävällinen, auttoi kaikkia, rakasti kaikkia." Toisaalta yksinkertaisia
totuuksia - rakastaa lähimmäisiämme, auttaa heikkoja, mutta kuinka paljon
ystävällisyyttä ja myötätuntoa elämässämme on?
Pyhittäjä Sergei (hänen alkuperäinen etunimensä kasteen
yhteydessä oli Varfolomei (Bartolomeus), Apostoli Bartolomeuksen mukaan)
syntyi
Varnitsy kylässä, lähellä Rostov- kaupunkia, 3. toukokuuta 1314 (jotkut
historioitsijat mainitsevat muitakin päivämääriä) maineikkaiden pajaarien perheessä,
Kirillille ja Marialle.
Vanhemmat olivat hurskaita ihmisiä: elivät
vaatimattomasti, auttoivat köyhiä ja mielellään ottivat kulkijoita vastaan.
Seitsemän vuoden iässä Varfolomei lähetettiin
opiskelemaan yhdessä kahden hänen veljensä kanssa. Hänen veljensä menestyivät
opinnoissaan, mutta Varfolomei kärsi oppimisvaikeuksista.
Opettaja läksytti häntä, vanhemmat moittivat ja surivat, hän itse rukoili
kyyneleet silmissään, mutta edistyksestä opinnoissaan ei ollut merkkejä. Ja
sitten tapahtui ihme, josta kertovat kaikki Sergei Radonežilaisen elämäkertaa
käsittelevät asiakirjat.
Eräänä päivänä hänen isänsä lähetti Varfolomein
hevosten perässä pellolle. Matkalla hän tapasi Jumalan lähettämän enkelin, joka
näytti munkilta: vanha mies seisoi pellolla tammen alla ja rukoili. Varfolomei
lähestyi häntä, laskeutui polvilleen ja odotti rukouksen loppuun. Munkki siunasi
nuorukaista, suuteli ja kysyi häneltä, mitä hän tahtoi. Varfolomei kyynelsilmin
kertoi surunsa ja pyysi rukoilemaan, niin että Jumala auttaisi häntä menestymään
lukutaidon opinnoissaan. Munkki suostui Varfolomein pyyntöön, rukoili Jumalaa
ja poikaa siunaten sanoi hänelle: "Tästä lähtien, lapseni, Jumala antaa
sinun oppia lukutaidon, niin että hallitset sitä paremmin, kuin veljesi ja sinun
ikäisesi." Samalla vanha mies tarjosi Varfolomeille ehtoollisleipää:
"Ota se, lapseni, ja syö - hän sanoi. – Se annetaan sinulle osoituksena
Jumalan armosta ja Pyhien Kirjoitusten ymmärtämiseksi." Vanhuus oli
aikeissa lähteä, mutta Varfolomei pyysi häntä tulemaan hänen vanhempiensa
kotiin.
Vanhemmat ottivat kunniavierasta vastaan ja tarjosivat
hänelle herkkuja. Vanhuus vastasi, että ensin pitää nauttia hengellistä ravintoa,
ja pyysi heidän poikaansa lukemaan Psalmien kirjaa. Varfolomei alkoi hienosti lukea,
ja vanhemmat olivat hyvin hämmästyneitä muutoksesta, joka heidän pojassaan tapahtui.
Hyvästellessään, munkki profeetallisesti ennusti Pyhittäjä Sergeistä:
"Suureksi on poikanne tuleva Jumalan ja ihmisten edessä. Hän tulee valituksi
Pyhän Hengen asuinsijaksi, ja moni seuraa häntä, ja hän saa monia ymmärtämään
Jumalan käskyjä."
Sittemmin pyhä nuorukainen pystyi helposti lukemaan
ja ymmärtämään kirjojen sisältöä. Erityisen innokkaasti hän keskittyi rukouksiin,
jättämättä väliin yhtäkään jumalanpalvelusta. Jo lapsena hän alkoi noudattaa
tiukkaa paastoa, ei syönyt mitään keskiviikkoisin ja perjantaisin, ja muina
päivinä söi vain leipää ja joi vettä.
Jo vanhempiensa elinaikana Varfolomei tahtoi
omistautua luostarielämälle. Vanhemmat eivät vastustaneet ajatusta, mutta pyysivät
odottamaan heidän kuolemaansa asti, koska Varfolomei oli ollut kantava voima
vanhempiensa olleessaan iäkkäitä ja sairaita. Haudattuaan vanhempansa, Varfolomei
yhdessä veljensä Stefanin kanssa, vetäytyi metsään asumaan (n. 12 km:n päässä
Radonezhista). Ensin he rakensivat keljan, ja myöhemmin pienen kirkon, joka Metropoliitta
Feognostin siunauksella oli pyhitetty Pyhälle Kolminaisuudelle.
7. lokakuuta 1337 igumeni Mitrofan vihki Varfolomein
munkiksi, jolloin hän otti pyhän marttyyri Sergein nimen (muistopäivä 7.
lokakuuta), ja valitsi elämälleen uuden suunnan - Pyhän Kolminaisuuden palvelemisen.
Vähitellen Sergein luo alkoi saapua munkkeja. Niinpä
perustettiin luostari, josta vuonna 1345 on tullut Pyhän Kolminaisuuden
luostari (nykyisin Troitse-Sergijevan lavra) ja Sergei oli sen toisena
igumenina (ensimmäisenä - Mitrofan) ja vuodesta 1354 presbyteerinä. Hän oli
kaikille elävä esimerkki nöyryydestä ja ahkeruudesta. Sergei kielsi almut ja
lahjoitukset, ja sääti, että kaikkien munkkien oli elettävä omasta työstään, ja
hän toimi itse hyvänä esimerkkinä. Sergei rakensi omin käsin useita keljoja, siirsi
lokeja, kantoi vettä ylämäkeen, jauhoi viljaa myllynkivillä, leipoi leipää, laittoi
ruokaa, räätälöi ja ompeli vaatteita. Kesällä ja talvella hän käytti samoja
vaatteita - pakkanen ei haitannut häntä, eikä helle. Niukasta ravinnosta
huolimatta fyysisesti hän oli erittäin vahva, "oli voimaa vastustaa kahta
ihmistä". Sergein maine kasvoi. Monet, talonpojista ruhtinaisiin, alkoivat
vierailla luostarissa, monet asettuivat naapurustossa asumaan ja lahjoittivat luostarille
omaisuuttaan. Munkkien asuinsija, josta aluksi puuttuivat tarpeellisimmat
yksinkertaiset asiat, muuttui rikkaaksi luostariksi. Sergein maine saavutti
jopa Konstantinopolin: Ekumeeninen Patriarkka Filotheos toimitti hänelle erikoislähetyksenä
ristin, paramantian, skeeman ja kirjeen, jossa ylisti Sergein hyveellistä
elämää ja antoi hänelle neuvoksi ottaa luostarissa käyttöön tiukat yhdessäelon
(yhteisöllisen elämän) säännöt. Mainittujen ohjeiden mukaisesti sekä Metropoliitta
Aleksin siunauksella Sergei vahvisti luostarisäännöt, joita myöhemmin
sovellettiin monissa Venäjän luostareissa. Munkit alkoivat nurista sääntöjen
ankaruuden takia, niinpä Pyhittäjä Sergei joutui lähtemään luostarista. Kirzhatsh-joen
rannalla hän perusti Marian Ilmestyksen luostarin. Tilanne entisessä
luostarissa alkoi huonontua nopeasti, ja luostariin jääneet munkit vetosivat Metropoliitta
Aleksiin Sergein takaisin saamiseksi. Radonesilaista igumenia korkeasti arvostaen
Metropoliitta Aleksi ennen kuolemaansa suostutteli Sergeitä tulemaan hänen
seuraajaksi, mutta Sergei nöyrästi kieltäytyi.
Pyhittäjän elämäkerran mukaan Sergei Radonežilainen
teki monia ihmeitä. Ihmiset tulivat hänen luokseen eri kaupungeista toivoen
sairauksista paranemista ja joskus jopa vain nähdäkseen hänet. Elämäkerta
väittää, että kerran hän herätti henkiin nuorukaisen, joka matkalla pyhän
miehen luo paranemisen toivossa kuoli isänsä sylissä, ja kun epätoivoinen isä luuli
jo, että ainoa poika oli menetetty lopullisesti. Tieto Pyhittäjä Sergein tekemistä
ihmeistä levisi nopeasti, ja hänen luo alettiin tuoda potilaita sekä lähikylistä,
että etäältä. Kukaan ei ole lähtenyt saamatta paranemista vaivoihinsa tai arvokkaita
neuvoja. Kaikki ylistivät Pyhittäjä Sergeitä ja kunnioittavasti palvoivat häntä
Kirkon pyhien isien tavoin. Mutta suuri askeetti ei välittänyt ihmisen kunniasta
ja hän edelleen pysyi nöyryyden esimerkkinä.
Enkelien elämästä Pyhittäjä Sergei oli saanut Taivaallisen
Isän armosta ilmestyksen. Eräänä yönä Sergei luki rukouksia Jumalansynnyttäjän
ikonin edessä. Luettuaan Jumalansynnyttäjän kanonin, hän istuutui hetkeksi,
mutta sanoi opetuslapselleen pyhälle Mikheille, että heitä odottaa merkillinen tapaaminen.
Hetken kuluttua Jumalanäiti ilmestyi apostolien Pietarin ja Johanneksen
seurassa. Poikkeuksellisen kirkkaan valon näkemisestä Sergei heittäytyi maahan,
mutta Pyhä Jumalanäiti kosketti häntä käsillään ja siunaten lupasi aina suojella
hänen pyhää luostaria.
Venäjän
maiden kerääjä
Sergei Radonežilaista oikeutetusti kutsutaan Venäjän
maiden kerääjäksi. Erään aikalaisen mukaan Pyhittäjä Sergei "hiljaisilla ja
lempeillä sanoillaan" pystyi vaikuttamaan paatuneimpiinkin sydämiin. Hän usein
sovitti keskenään sotivien ruhtinaiden riidat, kehottaen heitä tukemaan Moskovan
suuriruhtinas Dimitriä (esim. Rostovin ruhtinasta - vuonna 1356, Novgorodin
ruhtinasta - vuonna 1365, Rjazanin uhmakasta ruhtinasta Olegia, jne.). Näin
ollen, ennen Kulikovon taistelua vuonna 1380, lähes kaikki Venäjän ruhtinaskunnat
olivat yhdistyneet Moskovan suurruhtinas Dmitri Ivanovitšin johdolla. Elämäkerran
mukaan, valmistautuen Kulikovon taisteluun, suurruhtinas Dmitri ruhtinaiden, pajaarien
ja sotapäälliköiden seurassa saapui Sergein luo rukoillakseen hänen kanssaan ja
saadakseen siunausta.
Pyhittäjä Sergei, hiljainen erakko ja nöyrä igumeni,
joutui vaikean päätöksen eteen - siunaus verenvuodatukselle. Olisiko Kristus siunannut
sotaan, vaikka kyseessä olisikin isänmaallinen sota?
Alkoi rukoushetki. Jumalanpalveluksen aikana tuli
sanansaattajia – he kertoivat vihollisen liikkeistä ja kehottivat pitämään kiirettä.
Sergei pyysi Dimitriä jäämään aterialle. Siinä pyhä mies sanoi suurruhtinaalle:
"Ei ole vielä tullut sinun aikasi vaipua ikuiseen uneen voitonkruunuun pukeutuneena,
mutta hyvin monille toverillesi valmistellaan seppeleitä, sillä heitä odottaa
marttyyrikuolema."
Aterian jälkeen Pyhittäjä Sergei siunasi suurruhtinaan
ja koko seurueen, vihmomalla heitä pyhitetyllä vedellä: "Mene, älä pelkää.
Jumala auttaa sinua." Ja sitten hän kuiskasi Dimitrin korvaan: "Sinä
voitat."
Sergein sanoista innoittuneena Dmitri lähti Mamain
joukkoja vastaan. Horisontin takaa Kulikovon kentälle oli tulossa lisää Mamain
lukemattomia sotajoukkoja. Suurruhtinas pysähtyi epävarmana, ennakoiden monien sotilaidensa
kuoleman, useat tunsivat kauhua tällaisen vahvan vihollisen edessä. Sillä
hetkellä, jolloin Dmitrin sydän alkoi vapista, taistelukentälle ilmestyi Sergein
lähettiläs, joka toi pyhän miehen viestin: "Mene, herra, mene eteenpäin. Älä
epäröi! Lähde rohkeasti taisteluun. Älä pelkkä yhtään! Jumala ja Pyhä Kolminaisuus
auttavat sinua!" Dmitri sai rohkeutta ja sanoi: "Suuri on Jumala,
joka on tehnyt taivaan ja maan! Auta minua taistelussa Sinun pyhän nimesi vihollisia
vastaan." Monet kaatuivat siinä taistelussa, mutta voitto tuli. Koko
taistelun aikana Sergei seisoi rukoillen ja sitten luetteli rukouksissaan
kaatuneiden nimet. Voitosta Kulikovon taistelussa alkoi Venäjän maiden vapautuminen
Ordan ikeestä.
Sammumaton
valo
Saavutettuaan korkean iän, tuntien lähtöhetken
lähestyvän, kuusi kuukautta ennen kuolemaansa Pyhittäjä Sergei kutsui veljeskunnan
munkit luokseen ja siunasi igumeniksi hengellisessä elämässä kokeneen ja
kuuliaisen opetuslapsensa Nikonin. Pyhittäjä Sergei nukkui rauhassa pois 25
syyskuu 1392. Lähtöhetken aattona Jumalan suuri palvelija viimeisen kerran kutsui
veljestön luokseen ja lausui testamenttisanansa: ”Veljet, pitäkää huolta itsestänne.
Säilyttäkää ennen kaikkea Jumalan pelko, puhdas sielu, pyyteetön rakkaus … ”
Tunnetuin tietolähde Sergei Radonežilaisesta, sekä
samalla korvaamaton näytekappale vanhavenäläisestä kirjallisuudesta, on legendaarinen
Pyhittäjä Sergein opetuslapsen Epifanos Viisaan v. 1417–1418 kirjoittama Sergei
Radonežilaisen Elämäkerta, jota 1400-luvun puolivälissä täydensi huomattavasti Pahomi
Logofet.
Myöhemmin Sergei Radonežilaisen Elämäkerran parissa
olivat työskennelleet mm. Pyhä Dimitri Rostovski, jopa keisarinna Katariina Suuri,
Moskovan Metropoliitta Filaret (Drozdov), Arkkipiispa Nikon (Rosdestvenski),
sekä Moskovan ja koko Venäjän Patriarkka Aleksei I.
Neljännesosa Venäjän luostareista liittyy Pyhittäjä
Sergei Radonežilaisen nimeen, hänen tai hänen opetuslapsensa perustama.
Sergei Radonežilaisen pyhäinjäännökset ovat Pyhän
Kolminaisuuden kirkossa (Troitse-Sergijevin lavrassa). On olemassa lukuisia todisteita
ihmeparantumisista vierailtuaan pyhimyksen pyhäinjäännösten luona. Kerrotaan, että
munkit välillä vaihtavat pyhittäjän tossut, koska ne kuluvat, kun pyhä Sergei kävelee
Lavrassa. Sanotaan, että laajalti tunnettu Andrei Rublevin ihmeitä tekevä Pyhän
Kolminaisuuden ikoni Pyhän Kolminaisuuden kirkosta pystyy täyttämään kaikki
pyynnöt, mikäli ne tulevat puhtaasta sydämestä.
Troitse-Sergijevin Lavra on ortodoksisen Venäjän
hengellinen keskus. Pyhän Kolminaisuuden kirkon vieressä on Koko Venäjän Patriarkan
huoneet.
1. helmikuuta 2014 on kulunut 5 vuotta siitä, kun
Patriarkka Kirill vihittiin patriarkan virkaansa. Kuten aikanaan Sergei
Radonežilainen oli Venäjän maiden kerääjä ja Venäjän kansan hengellinen johtaja,
Patriarkka Kirill johdonmukaisesti puolustaa Venäjän sivilisaation arvoja, historiallisen
Venäjän henkistä ja valtiollista suvereniteettia, käyttäen kaikki voimansa
siihen, että Pyhän Venäjän kansa palaisi hengelliselle perustalleen. Yli kuusi
vuosisataa erottaa Sergei Radonežilaisen ja Patriarkka Kirillin, mutta hengellinen
yhteys yhdistää pastorit erottamattomasti. Aivan kuten satoja vuosia sitten, kun
Venäjä vapautui ikeestä ja pelasti kansat Ordan hyökkäykseltä, Pyhä Venäjä
viisaan johtajan viitoittamaa tietä seuraten ja perinteisiin hengellisiin arvoihin
nojaten ryhdistäytyy ja pysäyttää vihollisen joukot.